"There was a farmer who grew excellent quality corn. Every year he won the award for the best grown corn. One year a newspaper reporter interviewed him and learned something interesting about how he grew it. The reporter discovered that the farmer shared his seed corn with his neighbors. “How can you afford to share your best seed corn with your neighbors when they are entering corn in competition with yours each year?” the reporter asked.
“Why sir,” said the farmer, “Didn’t you know? The wind picks up pollen from the ripening corn and swirls it from field to field. If my neighbors grow inferior corn, cross-pollination will steadily degrade the quality of my corn. If I am to grow good corn, I must help my neighbors grow good corn.”
So is with our lives... Those who want to live meaningfully and well must help enrich the lives of others, for the value of a life is measured by the lives it touches. And those who choose to be happy must help others find happiness, for the welfare of each is bound up with the welfare of all...
-Call it power of collectivity...
-Call it a principle of success...
-Call it a law of life.
The fact is, none of us truly wins, until we all win!!"
Dit verhaal vond ik op internet en deelde het met een
FB-groep die over zelfvoorzienend leven
gaat. Er waren veel mensen die de knop “like” indrukten, maar de reacties die
mensen gaven toonden dat niet iedereen de strekking van het verhaal had
begrepen. Men begreep de connectie met
zelfvoorzienend ook niet.
Nu is zelfvoorzienend zo’n begrip dat op verschillende
manieren begrepen zou kunnen worden. We
zouden het letterlijk kunnen opvatten;
het is een methode waarmee ik zelf in mijn basis behoeftes voorzie. Het gaat om mij, als individu. Er blijken nogal
wat mensen te zijn die een voorkeur hebben voor deze omschrijving, ze
beschouwen zichzelf als een einzelgänger, een lone wolf, een eenzame cowboy die een zakkende zon
tegemoet rijdt, een “Dirty Harry”, kortom een individualist. Niet zelden gaat
het om mensen die ook een grote belangstelling hebben voor “off the grid”
leven, voor jacht en of om “preppies”die zich voorbereiden op een naderende
wereldramp en zich daar op verschillende manieren op voorbereiden. Het is niet alleen dat ze het gevoel hebben
dat ze er alleen voor staan, ze zien de ander ook als opponent.
Een mildere variant weerspiegelt het neoliberale
gedachtengoed; we moeten het ieder voor onszelf zien te redden. Zelf met alle denkbare middelen voldoende
geld verdienen om je eigen huis, je eigen tuin te kunnen aanschaffen zonder
rekening te hoeven houden met de behoeften van andere of de overheid, zonder
rekening te houden met morele bezwaren. Wie dat niet lukt heeft pech gehad.
Er bestaat ook een consumenten variant; geheel
zelfvoorzienend je eigen zeep leren maken, maar alle ingrediënten middels
internet aanschaffen. Cursussen volgen
die je een goed zelfvoorzienend gevoel geven waarna je thuis in je
doorzonwoning of tweekamerflat nageniet met een bakje Nespresso (what else).
Dan zijn er ook mensen, en hun aantal neemt helaas toe, die
noodzakelijkwijs steeds meer zelfvoorzienend leven. Ze hebben geen geld om
allerlei luxe benodigdheden aan te schaffen.
En mensen die er vooral een manier in zien om zelf
aan goed gezond voedsel te komen door het zelf te verbouwen. En/of een manier om een eigen huis te bouwen.
Het gaat hen vaak meer om een pragmatische aanpak.
De laatste twee benaderingen staan samenwerking met anderen niet
in de weg. Dus in plaats van zelfvoorzienend zou je ook kunnen spreken van
samenvoorzienend.
Voor sommigen betekent dit dat ze ook het liefst in groepen van
gelijkgestemde geesten willen leven waarin gezamenlijk gezorgd wordt voor de
basisbehoeftes.
In de reacties op het artikel kwam daarom de tegenstelling
tussen individualisme en leven in een groep herhaaldelijk naar voren.
Andere reacties bestonden uit de bekende stokpaardjes die
mensen weer van stal haalden, ook al hadden ze voor het onderwerp geen enkele
relevantie, en de gebruikelijke dooddoeners van New Age piekeraars; “het is
zoals je het zelf ervaart”, “het is waar je je goed bijvoelt”, “het is wat jij
wilt dat het is”.
Tenslotte waren er de mensen die in het verhaal of de
inleiding dogma’s meende te moeten lezen. Ik ben, maar dit geheel terzijde, op
internet nog nooit iemand (filosofen niet meegerekend) tegengekomen die begreep
wat het woord dogma echt betekende. Zie
dat het woord wel steeds vaker gebruikt wordt, maar zelden in de juiste
betekenis.
De anecdote;
Het verhaal vertelt niet of de boer die jaarlijks zulke
uitstekend graan verbouwt alleen leeft of met een gezin. Het is ook niet duidelijk of hij geheel
zelfvoorzienend is of daadwerkelijk samenwerkt met andere boeren. De controverse individualist versus groep is
feitelijk niet aan de orde.
Waar het om gaat is dat de boer inziet dat eigenbelang
hetzelfde is als het belang van zijn buren – er is geen tegenstelling. In wezen is dit hoe de natuur werkt.
In de moderne samenleving speelt het eigenbelang een grote
rol zonder dat er oog is voor de grotere verbanden. Juist dat maakt de levensstijl
van de huidige generaties zo destructief. Het verhaal van de graan verbouwende boer laat
een ander filosofisch inzicht zien. Maar blijkbaar een waar in ieder geval zelfvoorzienende
mensen moeite mee lijken te hebben.
Tom Verhoeven
Auvergne, zomer 2015